Rejser

Postkort: Solvang, Monterey og Highway 1

Efter vi tog fra skønne Santa Barbara, kørte vi til Solvang, der åbenbart også går under navnet “Danish Capital of America”. Wikipedia har fortalt mig, at det var en flok danske lærere der i 1911 grundlagde byen. Næsten alle gaderne og restauranterne hedder noget dansk eller danskinspireret og de fleste af husene er bindingsværkshuse. Da vi ankom til byen, blev vi mødt af et skilt med teksten “Welcome to Solvang” og en illustration af vores fantastiske turistattraktion – den lille havfrue 😉 Vi havde faktisk bestilt en overnatning på “Kronborg Inn”, men droppede det inden vi tog til Cali, da vi blev fortalt, at byen ikke havde det store at tilbyde. Men det var dog sjovt at være et smut forbi alligevel – og også en anelse syret.

Efter Solvang kørte vi langs highway 1 og havde planlagt en køretur gennem det vilde og rå Big Sur-område. Men da vi havde kørt omkring 25 kilometer ad bjergterræn, der gav både journalisten og mig selv en smule sved på panden, blev vi mødt af hegn og røde kegler, der spærrede vejen og et skilt med “ROAD CLOSED” (se selv på min instaprofil). Surt show. Vi måtte vende bilen og køre de 25 kilometer tilbage igen, for at finde en alternativ vej uden om Big Sur. Det var simpelthen en bro, der var brast sammen tilbage i marts, der nu gjorde det umuligt at køre denne vej.

Lidt skuffede kørte vi en længere omvej og endte med at køre direkte til vores motel i Monterey, hvor vi havde en enkelt overnatning, inden vi skulle mod San Francisco om lørdagen. Vi købte noget mad i et Whole Foods Market og spiste det i vores store, amerikanske hotelseng.

Lørdag morgen var vi klar på San Fran og kørte med energi og højt humør ad highway 1, der på denne strækning bød på vanvittig flot natur. Da vi kom forbi et af de mest idylliske, små steder, jeg nogensinde har set, måtte vi gøre et stop. Et fyrtårn og et lille museum og den mest fantastiske udkigspost til både hav og bjerge. Og på stenene udenfor kysten lå sælerne og hyggede sig i solen.

Efter et skud natur og frisk luft var vi klar på at køre de resterende kilometer til San Fran. Og da skyskraberne kom til syne i horisonten, kildede det i min mave, og jeg var mere end klar på, hvad denne by havde at byde på.

Velkommen til Solvang!

Atterdag Road og Copenhagen Drive – haha!

Vores lille motel i Monterey.

Ren idyl et magisk sted langs Hihhway 1.

Kæreste-selfie <3

Fed natur ad highway 1.

Da San Fran endelig skød frem og vi glædede os som små børn til at udforske endnu en del af Californien.